pokhara, kerst & project - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne Raijmakers - WaarBenJij.nu pokhara, kerst & project - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sanne Raijmakers - WaarBenJij.nu

pokhara, kerst & project

Blijf op de hoogte en volg Sanne

28 December 2013 | Nepal, Pokhara

Een beetje lang op me laten wachten, maar vandaag is het dan toch tijd voor een nieuw verslag. Doordeweeks is er geen wifi en in het weekend is het er nog niet van gekomen. Sorry!

Inmiddels lijkt Kathmandu alweer een hele tijd geleden. Ongeveer een week geleden zijn we naar Pokhara vertrokken, waar we een paar dagen hebben doorgebracht in een hotel. Pokhara is een stuk rustiger dan Kathmandu. Veel leuke eettentjes met live muziek 's avonds. Vaak laat ofwel de Engelse uitspraak ofwel het zangtalent ietswat te wensen over, maar het klinkt in ieder geval erg leuk. Ook hebben we in deze dagen een taalcursus Nepalees gehad, wat ook een erg leuke ervaring was. Na een aantal dagen Pokhara zijn we op zondag vertrokken naar ons gastgezin. We hebben vast een kijkje genomen op de school en kennis gemaakt met de directrice. De eerste indruk was sowieso al erg goed, en terecht bleek later. We werden direct ontvangen met thee en uitgenodigd voor de lunch. Na de lunch hebben we afscheid genomen van Auke (begeleider) en de jongens (andere vrijwilligers) omdat zij doorgingen naar hun eigen project. Op dinsdag zijn we gestart met ons project, waar we erg uitgebreid werden verwelkomt met een ceremonie voor 400 leerlingen, inclusief thika en bloemenkrans. Een beetje ongemakkelijk, maar wel erg lief!

Inmiddels zijn we alweer een week verder. De tijd gaat hier snel, maar toch ook weer niet. In het gastgezin wonen we met de schoonouders van de directrice. We hebben een eigen balkom met een supermooi uitzicht over de Himalaya! Onze "aamaa" is erg lief, maar communiceren is een hele uitdaging. Wij spreken geen Nepalees, zij geen Engels. Inmiddels komen we met een spiekbriefje en met handen en voeten toch al wel een eindje. 's Avonds krijgen we gigantische borden dal baht (rijst met linzensoep en groenten). Het smaakt goed, maar het kost me toch elke avond weer moeite om braaf mijn bord leeg te eten..

Ook het project is inmiddels in volle gang. We zitten er helemaal in! Het contact met de wat jongere klassen bleek iets lastiger, omdat hun Engels wat minder is. Ook is het onderwerp van ons programma voor hun nog wat verder weg, waardoor het lastiger werd hierover in gesprek te gaan. Met de oudere klas gaat het een stuk beter. Het is leuk om te ervaren dat ze je lessen echt interessant vinden en er van leren. We krijgen ook hele lieve reacties van ze. De leerlingen zijn vooral gewend om les te krijgen door middel van boeken lezen en informatie erin stampen, dus ons interactief lesprogramma is voor hen over het algemeen een welkome vernieuwing.

Ook kerst zit er al weer op. We hebben kerstavond doorgebracht met alle vrijwilligers van Maya in de school. Hier stond een verrassend luxe kerstdiner op ons te wachten. Daarna zijn we met alle kinderen die op school slapen in een slaapzaal op de grond gaan zitten en hebben zij heel mooi Nepalees voor ons gezongen. Daarna hebben wij (een heel stuk minder mooi) een aantal toepasselijke Nederlandse liedjes gezongen, zoals Zie ginds komt de stoomboot en Het is een nacht. Leuk contrast..
Nu zitten we alweer in Pokhara om het weekend door te brengen. Inmiddels ben ik goed gewend en heb ik het gevoel hier al een stuk langer te zijn dan (bijna) twee weken. Het weer is ook top, vandaag hebben we lekker in een shirtje door de stad kunnen lopen..
Nu is het tijd om te gaan eten. Waarschijnlijk wordt het pizza (cultuurbarbaar, ik weet het) want ik heb even voldoende rijst gehad..

Liefs

• 28 December 2013 - 15:15

Marianne:

Hoi Sanne,
    Wat super om zo midden tussen de bevolking te leven en te werken. Als je er met vakantie bent pik je altijd maar een gedeelte op, maar jij maakt echt alles mee. Hopelijk kun je er ook van genieten. Ga je er ook nog foto's opzetten? Ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd!
    Hier zijn gelukkig de kerstdagen ook weer achter de rug en hebben we samen lekker een weekje vrij gehad. Veel plezier nog daar en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag. Heel veel plezier en alvast een mooie jaarwisseling daar in de verte. xxx

• 28 December 2013 - 16:09

Hennie:

Hoi Sanne
    Wat een leuk verslag weer. Erg appart om met kerst Sinterklaas liedjes te zingen ha ha!!
    Maar het zal vast een mooie ervaring zijn geweest.
    Geniet nog van alles wat er op je pad komt en ik hoop dat je pizza gesmaakt heeft ;-)
    Hoop dat je ook nog wat foto's gaat plaatsen ben zeer benieuwd!
    Hele fijne jaarwisseling en begin 2014 goed daar
    Groetjes Hennie xxx

• 28 December 2013 - 22:51

Jozina:

Ha die Sanne,
    leuk om je verslagen te lezen! ik wist niet dat jij zo spannend kan schrijven, talentje...;)
    Fijn om te lezen dat alles zo super gaat. Lief dat je gastgezin je zo in de watten legt.
    We hebben dit jaar een warme "groene" kerst gehad. Wij kunnen ook bijna in een shirtje over straat lopen...koning winter is denk ik verdwaald!
    Ik wens je nog een hele fijne leerzame tijd toe.
    Lieve groetjes van
    Jozina x

• 29 December 2013 - 18:10

Cor:

Hallo Sanne,
    Fijn weer iets te lezen. Nog geen twee weken daar en nu al gewend. ge gaot er toch nie blijven zeker.?
    Kun je een keer het adres vermelden ,dan kunnen we op google eart e.e.a in beeld brengen.Geniet van je belevenissen.We kijken uit naar je volgende samenvatting..groeten cor

• 29 December 2013 - 23:09

Paul Van Montfort:

Hoi Sanne,
    Fijn dat het goed gaat en leuk om je verslag te lezen. Geniet met volle teugen van deze onvergetelijke tijd. Ik blijf je volgen.
    Groetjes,
    Paul

• 29 December 2013 - 23:36

Harry Staals:

Ha die sanne's
    Fijn om je reisverslag te lezen,ik kan het me goed voorstellen dat jullie het naar je zin hebben.
    Dat communiceren met het gastgezin dat zou ik wel eens willen zien, maar dat is jullie wel toevertrouwd.
    Maar doe overal van genieten en hopelijk net zo'n mooi jaarwisseling als jullie kerst feest .
    Begin 2014 gezond, plezierig, en genieten maar.
    Groetjes aan de sanne,s Harry Staals

• 30 December 2013 - 10:35

Oma Coletha:

Lieve sanne,

Van jullie mam of hennie krijg ik jullie belevenissen te horen. Erg leuk om zo op de hoogte te blijven en fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling en geniet van de tijd die je daar nog doorbrengt.

Liefs, ook van je moeder die dit berichtje voor mij typt,

Oma

• 30 December 2013 - 11:28

Els Borghouts:

Hallo Sannes, wat heerlijk weer om je verslag te lezen. We kunnen ons voorstellen dat jullie genieten! Fijn ook om te hebben geskypt. Goed om te horen, dat het project zo goed aanslaat! Verder nodigen we jullie al van harte uit om na thuiskomst een heerlijk Hollandse maaltijd te komen eten om even af te kicken van alle rijst en linzensoep! In elk geval, blijf genieten. We wensen jullie een geweldige jaarwisseling en een perfecte start van 2014! Heel graag tot je volgende verhaal! Liefs Els en Ries